Motivatietips:
Zo kom je van de bank af

(en houd je dat vol)!

Het voorjaar komt er bijna aan, tijd om weer lekker naar buiten te gaan. Pak je hardloopspullen en gaan met die banaan! Wil jij het hardlopen weer oppakken maar heb je wat hulp nodig? Wij geven je tips om weer lekker aan de slag te gaan (en te blijven).

  1. Vind een hardloopmaatje

De lente komt eraan, maar het is nog steeds vroeg donker ’s avonds. Heb jij dan ook de neiging om toch lekker op de bank te ploffen? Zorg ervoor dat je een hardloopmaatje vindt. Door samen te lopen, kun je elkaar motiveren om samen de hardloopschoenen aan te trekken. Je hoeft er niet meteen een wedstrijdje van te maken, een gezellig rondje samen lopen is natuurlijk ook een prima avondbesteding. Ben je er klaar voor om tempo op te bouwen? Daag elkaar dan eens uit, wedden dat je dan een heerlijk fanatieke training hebt?

  1. Zorg voor de juiste kleding en schoenen

Zorg ervoor dat je fijn zittende hardloopkleding en -schoenen hebt. Wanneer kleding of schoenen niet fijn zitten, kun je natuurlijk niet lekker lopen. Trakteer jezelf eens op een nieuwe outfit, zodat je deze aan iedereen kunt showen. Dan kom je wel van de bank af, toch?

  1. Zorg voor basiskennis

Je hoeft natuurlijk geen hardloopexpert te zijn om te beginnen met lopen, maar een beetje basiskennis kan wel helpen om gemakkelijker te trainen. Verdiep je eens in de basistechnieken, zodat je blessurevrij kunt lopen. Als je techniek goed is, zul je het een stuk minder zwaar hebben tijdens je hardlooprondje.

  1. Stel een doel voor jezelf

Door een doel voor jezelf te stellen, kun je naar een eindstreep toe werken. Wil je jou kilometers uitbreiden? Of juist een bepaalde afstand sneller lopen? Stel samen met je hardloopmaatje en doel en werk daar samen naartoe. Dit hoeft natuurlijk niet in één keer, je kunt ook “tussendoelen” stellen om je vooruitgang bij te houden. Een ander mooi doel is om mee te doen met een wedstrijd, bijvoorbeeld de Wiezoloop natuurlijk!

  1. Bouw langzaam op

Als je eenmaal begonnen bent, is het verleidelijk om meteen superfanatiek te worden. Wanneer je te snel opbouwt, heb je echter ook een grotere kans op blessures. En dan eindig je weer op de bank. Zorg er dus voor dat je langzaam opbouwt zodat het hardlopen leukt blijft en je het vol blijft houden. Een hardloopschema kan hierbij helpen.

  1. Zorg voor afwisseling

Wanneer je elke week hetzelfde rondje loopt, gaat dit op den duur natuurlijk vervelen. Kies dus eens een andere route, zorg voor een nieuwe playlist en wissel duurloop af met intervaltraining. Spreek met je loopmaatje af wie de route uitkiest of wissel hardloopmuziek uit. Zo blijft het afwisselend en uitdagend en voorkom je verveling.

  1. Neem je rust

Ga niet meteen als een gek trainen, maar zorg ook voor herstelmomenten tussen trainingen door. En plof ná je hardlooprondje wel lekker op de bank. Dat heb je dan wel verdiend!